Sauna

Čo to obnáša

Účinky saunovania

Priaznivé zdravotné i relaxačné účinky sauny na náš organizmus dosiahneme, keď procedúry vykonávame zdravým a správnym spôsobom. Saunovanie je prospešné pre dospelých aj deti, vždy ho však využívajme v miere, ktorá zohľadňuje individuálne pocity.

Saunovaním môžeme podporiť liečbu mnohých ochorení a urýchliť celkovú rehabilitáciu organizmu. Samozrejme, dôsledné dodržiavanie odporúčaní ošetrujúceho lekára je nevyhnutnou súčasťou terapie.


Ako sa správne saunovať

Rezervujte si na saunovanie minimálny čas dve hodiny, pretože uvoľnenie a pokoj sú základným predpokladom priaznivého pôsobenia sauny. Po vysokom fyzickom či psychickom zaťažení si pred saunovaním doprajte aspoň 15-30 minútový odpočinok. Nie je vhodné využívať saunu nalačno, ani bezprostredne po výdatnom jedle či požití alkoholu. Pred vstupom do sauny použite WC, dôkladne očistite telo pod sprchou a následne dobre osušte uterákom, aby ste urýchlili potenie.




Fáza potenia

          


V saune si zvoľte ležadlo v primeranej výške. Ideálna je poloha v ľahu s mierne zvýšenou hlavou a pokrčenými kolenami. Po primeranom prihriatí nastáva potenie, ktoré sa dá zvýšiť vírením vzduchu utierkou alebo metličkou. Ešte vyššie potenie ku koncu pobytu môžeme dosiahnuť vytvorením parného nárazu. Používame na to varechu s dlhou rúčkou, aby sme predišli obareniu pri oblievaní kameňov pece. Do vody sa často pridávajú bylinkové, soľné, medové, či aromatické a liečivé prísady.

Pobyt v potiarni je pre každého individuálny a obvykle trvá 1220 minút. Pred opustením potiarne zmeníme polohu z ľahu do sedu asi na 2 minúty, čím sa adaptuje cirkulácia krvi.

Žena v saune


Fáza ochladzovania

          


Najšetrnejšou formou ochladzovania je pobyt na čerstvom vzduchu s miernym prehĺbením dýchania a pohybom, ktorý zvýši obsah kyslíka v krvi. Väčšiu záťaž predstavuje takzvané Kneippove oblievanie (vejárovité sprchy, ktoré začínajú zvonku a smerujú k srdcu), prípadne váľanie v čerstvom snehu. Najviac zaťažujúcou formou je ponáranie do studenej vody. Pri určení dĺžky a spôsobu ochladzovania sa riadime najmä zdravotným stavom. Procedúru sa odporúča ukončiť teplým vodným kúpeľom nôh. Po krátkom osprchovaní a osušení môžeme dvojfázový cyklus zopakovať.

Saunovanie ukončíme odpočinkom na ležadle alebo spánkom, pričom sa telo vráti ku svojej prirodzenej teplote. Doplníme tekutiny vo forme minerálny vôd, či ovocných štiav, ktoré obsahujú draslík, C vitamín a iné minerálne prvky.

Žena vchádza do vane so studenou vodou

Kontakt - Bratislava

Šustekova 20, 85104 Bratislava
Mobil: 0911 582 288
Mobil: 0903 582 288
email: bratislava@isauny.sk

Kontakt - Košice

Letná 40, 04001 Košice
Mobil: 0911 657 766
email: kosice@isauny.sk